Ondernemers sluiten deuren en besparen energie

"We save energy, we close the door"

Wethouder Ben van Hees heeft afgelopen woensdag het eerste beeldmerk uitgereikt van de campagne "We save energy, we close the door". Met deze campagne laten Nijmeegse centrumondernemers zien dat zij hun deuren sluiten om energie te besparen. Dit naar aanleiding van de Green Capital challenge "energie besparen". Rivièra Maison  aan de Marikenstraat was de gelukkige.

Klimaatneutrale stad

Uit onderzoek van het Huis voor de Binnenstad (HvdB) is gebleken dat momenteel 38% van de winkeldeuren dicht zijn op een koude dag (onder de 10 graden). Van de zelfstandig ondernemers houdt 66% de deuren dicht, van de filialen en franchisers slechts 10%. Een cijfer wat HvdB en de Vereniging Centrum Ondernemers Nijmegen (VCON) graag zien stijgen. Nijmegen heeft het doel in 2045 een klimaatneutrale stad te zijn. Als alle ondernemingen hun deuren gesloten houden, helpt dit mee aan dat doel.

Gastvrije uitstraling

Een belangrijk argument voor een geopende deur is een gastvrij en welkome uitstraling richting consument. Onderzoeken in Antwerpen en door AS Watson laten echter zien dat gesloten deuren geen significant effect hebben op het aantal bezoekers en omzet. Wel was er sprake van een aanzienlijke energiebesparing van 32 tot 42%. Als neveneffect viel op dat medewerkers enthousiast waren over een behaaglijkere werkomgeving en dat er sprake was van minder derving (verlies als gevolg van diefstal).

Om ondanks dichte deuren een gastvrije en welkome uitstraling te hebben, introduceert Huis voor de Binnenstad het beeldmerk “We save energy, we close the door”. Een dichte deur kan hierdoor eenvoudig positief geassocieerd worden met een groene gedachte, namelijk energiebesparing.

Doe mee!We save energy

Wethouder Ben van Hees gaf aan erg blij te zijn met het initiatief en hoopt dat vele ondernemingen meedoen. Henny van Straaten, voorzitter van de VCON is tevens groot voorstander van het gezamenlijke doel om alle deuren op koude dagen dicht te houden. De komende tijd worden de binnenstadondernemers benaderd om met de campagne mee te doen. Het beeldmerk mag gebruikt worden wanneer de deuren gesloten worden onder de 15 graden en boven de 25 graden. Eind 2018 wordt het onderzoek herhaald.