We save energy, we close the door!

Nijmeegse winkels sluiten deuren om energie te besparen

We save energyNijmegen is European Green Capital en wil in 2045 een klimaatneutrale stad zijn. Wanneer alle ondernemingen hun deuren gesloten houden, komt dat doel aantoonbaar een stukje dichterbij! Daarom start vandaag onder de noemer “We save energy, we close the door” een nieuwe campagne, waar de Nijmeegse binnenstadondernemers gezamenlijk laten zien dat zij hun deuren sluiten om energie te besparen. En dat levert op meerdere vlakken voordeel op!

Onderzoek naar wat dit oplevert

Het Huis voor de Binnenstad Nijmegen is in 2017 gestart met een onderzoek in de binnenstad naar aanleiding van de Green Capital challenge “energie besparen”. Uit dit onderzoek is gebleken dat momenteel 36% van de winkeldeuren dicht zijn op een koude dag (onder de 10 graden). Van de zelfstandig ondernemers houdt 66% de deuren dicht, van de filialen en franchisers slechts 10%. Een belangrijk argument voor een geopende deur is een gastvrij en welkome uitstraling richting consument. Onderzoeken in Antwerpen (2016) en door AS Watson (Kruidvat) in 2016 leren echter dat gesloten deuren geen significant effect hebben op het aantal bezoekers en omzet. Wel was er sprake van een aanzienlijke energiebesparing van 32 tot 42%. Als neveneffect viel op dat medewerkers enthousiast waren over een behagelijkere werkomgeving en dat er sprake was van minder derving (verlies als gevolg van diefstal). Bekijk hier het onderzoek van Huis voor de Binnenstad.

Deuren dicht en tóch open en gastvrij

Om ondanks dichte deuren een gastvrije en welkome uitstraling te hebben introduceert Huis voor de Binnenstad het beeldmerk “We save energy, We close the door”. Hierdoor kan een dichte deur eenvoudig positief geassocieerd worden met een groene gedachte, namelijk energiebesparing. Door allen de deuren te sluiten en het beeldmerk binnenstad breed uit te dragen raken ook bezoekers van de binnenstad vertrouwd met de gesloten deuren.

Meedoen als ondernemer?

Wil je met je bedrijf meedoen aan dit initiatief? Meld je dan nu aan via secretariaat@centrumnijmegen.nl. Je krijgt dan ook een sticker voor op de deur om de positieve boodschap mee uit te stralen. Ondernemers die onder de 15 graden en boven de 25 graden hun deur dichthouden om energie te besparen mogen het beeldmerk gebruiken. Vanochtend, woensdag 28 februari, is om 11.30 uur de eerste onderneming, Rivièra Maison aan de Marikenstraat, officieel voorzien van het beeldmerk uitgereikt door wethouder Ben van Hees. Wethouder Ben van Hees gaf aan erg blij te zijn met het initiatief en hoopt dat vele ondernemingen meedoen. Henny van Straaten, Franchise-eigenaar van Rivièra Maison en bestuursvoorzitter van de Vereniging Centrum Ondernemers Nijmegen is tevens groot voorstander van het gezamenlijke doel om alle deuren in Nijmegen centrum te sluiten. Van Straaten zal dan ook vanuit zijn functie als bestuursvoorzitter alle VCON-leden stimuleren om mee te doen. De komende dagen worden ook de andere binnenstadondernemers benaderd om mee te doen. Heb je nog vragen? Ook dan kun je contact opnemen. We lichten graag meer toe.

Evaluatie van de resultaten hier

Natuurlijk kijken we ook naar de resultaten hier. Eind 2018 wordt opnieuw onderzoek gedaan waaruit gaat blijken hoeveel deuren er gesloten zijn en hoeveel energie daarmee is bespaard. Het onderzoek richt zich op winkels, maar andere ondernemingen die hun deuren gesloten houden mogen het beeldmerk natuurlijk ook gebruiken.

Nu aanmelden (vermeld aub bedrijf, naam, adres en aantal stickers)